Wachtkamervoorlichting

Stichting FHA heeft in de loop van de afgelopen jaren zes themafilms laten produceren.

De films zijn circa vijf minuten lang en behandelen verschillende onderwerpen zoals 'Preconceptie Adviezen' en 'Huisartsenzorg buiten kantooruren' en 'Therapietrouw bij diabetes'. De films zijn vertaald naar Engels, Turks en Berbers en voorzien van Nederlandse ondertitels. In mei 2013 zijn drie nieuwe films erbij gekomen over 'Algemene medicatietrouw' en de invloed van gezond eten en bewegen op 'Hart- en Vaatziekten'. Deze films (Medicatietrouw en Hart-en Vaatziekten) kunnen met of zonder geluid worden afgespeeld en hebben Nederlandse, Turkse, Berberse of Engelse ondertitels. Alle films zijn gratis van deze website te downloaden. Huisartsen kunnen gebruik maken van de films en ze in de wachtkamer van de praktijk aan de patiënten laten zien.

Download hier de films. (Let op! Het downloaden kan enkele minuten duren i.v.m. de grootte van de bestanden):

Meer begrijpelijk beeldmateriaal

Beeldmateriaal over diverse ziektebeelden, preventie en het Nederlandse zorgstelsel in eenvoudig Nederlands en andere talen vindt u op www.huisarts-migrant.nl

Film GGD Nederland - Minder is vaak beter

Jonge immigranten vertellen hoe de huisarts in Nederland klachten en kwaaltjes behandelt, waarbij ze de behandeling hier vergelijken met die in hun land van herkomst. De verschillen zijn groot en voor veel nieuwkomers beangstigend. De film geeft informatie, maar zet ook aan tot discussie. Zelfs mensen die al jaren met asielzoekers werken, vonden de film heel verhelderend. De film kan interessant zijn voor huisartsen en praktijkmedewerkers die allochtone patiënten in hun praktijk hebben en kan bijvoorbeeld gebruikt worden als onderdeel van een bijscholing over interculturele communicatie voor huisartsen, praktijkondersteuners en/of doktersassistentes.

De film, die 15 minuten duurt, was oorspronkelijk onderdeel van het project ‘zelfzorg’ en is gemaakt in opdracht van GGD Nederland / MOA Noord-Nederland in 2006. De inhoud is nog steeds actueel en bruikbaar. De voertaal is Nederlands.

U kunt de film op het YouTube kanaal van de GGD hier bekijken.

Filmpjes over borstkanker bij niet-westerse vrouwen

De filmpjes ‘Wat doet Mammarosa’ en ‘Sta even stil bij borstkanker’ zijn hier te downloaden.

Direct afspelen is mogelijk door met de linker muisknop op de titel van het filmpje te klikken.

Downloaden is mogelijk door met de rechtermuisknop op de titel van het filmpje te klikken en dan te kiezen voor ‘linkadres opslaan’ of in het Engels ‘save link as’. Kies vervolgens de folder waar je de film wil opslaan en de film wordt daar naartoe gedownload.

Het filmpje ‘Sta even stil bij borstkanker’ is zonder geluid. Er is ook een versie beschikbaar met muziek als achtergrond.

Uitleg over diabetes

Korte video's met uitleg over diabetes worden gratis aangeboden op: http://www.diep.info/content/videos van Stichting DIEP (Diabetes Interactief Educatie Programma.

Video's voorlichting over depressie

Pharos heeft een beeldverhaal ontwikkeld om professionals te ondersteunen bij het geven van eenvoudige uitleg over depressie. Een handig hulpmiddel als je werkt in de geestelijke gezondheidszorg of het sociaal domein. De video is beschikbaar in de talen Nederlands, Turks en Arabisch. U vindt de video's via deze link.