Praktijkcheck laaggeletterdheid

Eén op de negen Nederlanders is laaggeletterd. Laaggeletterden hebben zoveel moeite met lezen en schrijven dat het hun dagelijks functioneren belemmert. Voor wie in Nederland niet goed kan lezen en schrijven, is de weg naar de dokter, het ziekenhuis en de apotheek bezaaid met hindernissen. Kunnen lezen is overal nodig. Maar dat niet alleen: wat je leest, moet je ook kunnen begrijpen en toepassen. Veel van deze mensen hebben ook beperkte gezondheidsvaardigheden. Gezondheidsvaardigheden heb je nodig om informatie over ziekte en gezondheid te verkrijgen, te begrijpen en toe te passen bij het nemen van beslissingen.

Wilt u weten hoe toegankelijk uw praktijk is voor patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden en welke verbeterpunten er wellicht nog zijn? Dan kunt u op kosten van Stichting FHA een praktijkcheck laaggeletterdheid laten uitvoeren. Voor meer informatie hierover vragen we u een mail te sturen naar: info@stichtingfha.nl

Mondelinge communicatie met laaggeletterden

Voor huisartspraktijken die eerder een praktijkcheck hebben laten doen is er de mogelijkheid om tijdens de spreekuur de mondelinge communicatie te laten observeren aan de hand van de checklist communicatie op maat voor laaggeletterden uit de toolkit laaggeletterdheid van de LHV. Op grond van de observaties ontvangt de praktijk maatwerkadviezen. Bij interesse kunt u een mail sturen naar info@stichtingfha.nl.