Praktijkcheck laaggeletterdheid

Eén op de negen Nederlanders is laaggeletterd. Laaggeletterden hebben zoveel moeite met lezen en schrijven dat het hun dagelijks functioneren belemmert. Voor wie in Nederland niet goed kan lezen en schrijven, is de weg naar de dokter, het ziekenhuis en de apotheek bezaaid met hindernissen. Kunnen lezen is overal nodig. Maar dat niet alleen: wat je leest, moet je ook kunnen begrijpen en toepassen. Veel van deze mensen hebben ook beperkte gezondheidsvaardigheden. Gezondheidsvaardigheden heb je nodig om informatie over ziekte en gezondheid te verkrijgen, te begrijpen en toe te passen bij het nemen van beslissingen.

Wilt u weten hoe toegankelijk uw praktijk is voor patiënten met lage gezondheidsvaardigheden en welke verbeterpunten er wellicht nog zijn? Dan kunt u op kosten van Stichting FHA een praktijkcheck laaggeletterdheid laten uitvoeren. Voor meer informatie hierover, vragen we u contact op te nemen met de projectinitiator, mw. J.E.C.M. Vervoordeldonk, e-mail: jvervoordeldonk@stichtingfha.nl