• Home
  • Nieuws
  • Pilot 'Communicatie & Laaggeletterdheid' huisartsenpraktijk de Blauwe Tulp

Pilot 'Communicatie & Laaggeletterdheid' huisartsenpraktijk de Blauwe Tulp

Eind deze zomer is de pilot “Communicatie & Laaggeletterheid” met succes afgerond in huisartsenpraktijk de Blauwe Tulp. Het doel van het project was een nieuwe inrichting van het wachtkamerscherm en de website, met daarbij meer aandacht voor laaggeletterde doelgroepen.

Onder leiding van ‘Gewoongeletterd’, een initiatief van zelfstandige professionals (Pascale Companjen en Mark van Heck) op het gebied van communicatie, tekst, fotografie, grafische vormgevingenapp- en webontwikkeling, is het project uitgevoerd. Samen met het team van huisartsenpraktijk de Blauwe Tulp is er hard gewerkt om wachtkamerscherm, website en patiëntenfolder in één huisstijl te brengen. Door een goed gebruik van eenvoudige taal, structuur, vormgeving, pictogrammen en andere afbeeldingen is de communicatie via het wachtkamerscherm en de website verbeterd. Adri Verbaan, praktijkmanager van de Blauwe Tulp, geeft aan dat vooral de patiëntenfolder erg positief ontvangen is en een heel handig en duidelijk communicatiemiddel voor de patiënten van de Blauwe Tulp blijkt te zijn.

Folder Blauwe Tulp blz met fotos huisartsen.png“Voor de website, het wachtkamerscherm en de patiëntenfolder is nu eenduidige communicatie. De boodschappen op het wachtkamerscherm zijn kort en helder, waardoor patiënten de boodschap goed kunnen opnemen”. Adri is ook erg tevreden over de samenwerking met Pascale en Mark: “De werkwijze van Pascale en Mark is heel prettig en persoonlijk. Ze denken goed mee en weten de juiste vragen te stellen aan de praktijkmedewerkers. Hierdoor is het echt maatwerk. Omdat de hele praktijk betrokken is bij het proces staan we helemaal achter het resultaat en werk je met plezier met de nieuwe website, het wachtkamerscherm en de patiëntenfolder”.

Om te zorgen dat zowel laaggeletterden als hoger geletterden zich thuis voelen bij de communicatie van de Blauwe Tulp is er gekozen voor een stijl die helder en eenvoudig is, maar vooral niet kinderlijk.

In alle onderdelen wordt gebruik gemaakt van fotografie. De foto’s maken duidelijk welke personen in de praktijk werken en welke handelingen zij verrichten. Ook het gebouw zelf wordt van binnen en buiten goed op de foto gezet. “Het belang van goede foto's wordt vaak onderschat. Wij adviseren om te investeren in een goede beeldbank met beelden die we op de website, het wachtkamerscherm en in andere uitingen kunnen gebruiken”.

image.pngOm tot zo’n mooi resultaat te komen hanteren Pascale en Mark een werkproces bestaande uit verschillende stappen:

1. Gesprek: We beginnen met een online gesprek. Daarin maken we kennis en bespreken we de ambitie en de huidige stand van zaken van de huisartsenpraktijk.

2. Scan: Door middel van een scan in de praktijk brengen we de huidige communicatie van de praktijk in beeld. We kijken in elk geval naar de website, het wachtkamerscherm, de praktijkfolder en informatievoorziening in de praktijk zelf (zoals prikborden, folderrekken en wegwijzers).

3. Plan en offerte: Op basis van de scan maken we een plan. Welke onderdelen gaan we aanpakken? In welke volgorde? Hierbij hoort ook een prijsindicatie. Het plan is modulair: u kunt sommige onderdelen wel uitvoeren en andere achterwege laten of later uitvoeren.

4. Keuzemenu: U ontvangt een overzichtelijk formulier waarop u uw keuzes aan kunt geven voor de afgesproken onderdelen. Bijvoorbeeld voor de website: welke indeling wilt u? Gebruiken we pictogrammen of foto’s voor de navigatie? U kunt zo de mogelijkheden in alle rust met uw team bespreken. Uiteraard geldt hier ook: het keuzeformulier geeft richting, maar is geen keurslijf. Als u wilt afwijken, dan kan dat ook. Op basis van uw keuzes maken we een offerte, waarmee we na akkoord aan de slag gaan.

5. Fotografie en vormgeving: Op basis van het formulier werken we de huisstijl uit. We presenteren deze met toegepaste voorbeelden op de website, het wachtkamerscherm en de andere onderdelen. Ondertussen komt de fotograaf langs en maakt de foto’s.

6. Realisatie: Als alle keuzes zijn gemaakt, maken we zelf de dia’s voor het wachtkamerscherm en de website, inclusief systeem waarmee medewerkers gemakkelijk de inhoud kunnen bewerken. Eventuele folders werken we uit en laten we drukken en borden laten we maken. Daarbij werken we samen met vaste partners.

7. Oplevering en nazorg. We ontwikkelen niet alles tegelijk en dus zal ook niet alles tegelijk gereed zijn. De volgorde is aan u. Bij de website en het wachtkamerscherm verzorgen we een instructie voor de medewerkers die de inhoud gaan onderhouden. Hierin bespreken we niet alleen de technische zaken, maar kijken we ook naar het gebruik van tekst en beeld. Desgewenst kunnen we voor de website ook de hosting en een onderhouds- en ondersteuningsconstructie verzorgen. Maar we werken ook met ondersteuning op afroep. Of u daarvan nu wel of geen gebruik maakt: u krijgt de volledige toegang tot alle onderdelen en alle codes van de website. Dat betekent dat u in de toekomst wel van onze diensten gebruikt kunt maken, maar nooit helemaal afhankelijk van ons bent.

afspraak maken Blauwe Tulp.png

Adri wil namens de Blauwe Tulp Stichting FHA heel hartelijk bedanken voor het initiatief en de bijdrage van deze pilot. “Heel fijn dat dit mogelijk is gemaakt door het Fonds”.

Bent u geïnspireerd door dit verhaal en wilt u ook de website van uw praktijk, de praktijkfolders en de informatie op het wachtkamerscherm op elkaar afstemmen? Of wilt u één huisstijl gebruiken voor al uw communicatiemiddelen? Stichting FHA bemiddelt het contact met Pascale en Mark en vergoedt 75% van de totaalkosten om website, wachtkamerscherm en folders aan te laten passen. Klik hier https://www.stichtingfha.nl/aanbod/gratis/laaggeletterdheid/ om naar dit aanbod op de FHA website te gaan.

Title

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen content of advertenties aan jouw interesses en profiel aan. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media. Lees hier meer over in onze Privacy- en cookieverklaring.

Oké