Evaluatie uur-gesprekken 2020

In 2020 is het uur-gesprek nieuw toegevoegd aan het reguliere ondersteuningsaanbod en maakt onderdeel uit van kwaliteit verbeterende overleggen voor patiënten met een hoge zorgconsumptie en multi-problematiek.

Het doel van het uur-gesprek is voor de huisarts om samen met de patiënt alle medische en psychosociale factoren in kaart te brengen waarmee de patiënt in zijn leven wordt geconfronteerd, deze te bespreken en te bekijken welke rol deze spelen bij de klachten die de patiënt ervaart. Het uur kan ook voor een deel worden gebruikt om met het (zorg)netwerk af te stemmen welke zorg het meest passend is. Het uiteindelijke resultaat is minder consulten in de toekomst.

In 2020 hebben 9 praktijken uur-gesprekken uitgevoerd. Zij hebben in totaal 71 uur-gesprekken gehouden, waarvan 2/3 vrouw, 1/3 man en een gezinsgesprek. De grootste groep vrouwen was tussen de 30-60 jaar, terwijl bij de mannen deze ouder waren dan 60 jaar.

De meest voorkomende redenen voor het uur-gesprek waren inzicht geven in de complexe medische situatie,  de acceptatie daarvan en SOLK. Verder was er sprake van multi-problematiek op sociaal, economisch, psychisch of medisch gebied. Complexe psychische klachten en angst, stress of paniekklachten waren ook vaak reden voor een uur-gesprek.

Bij de uur-gesprekken kwamen de volgende onderwerpen aan bod:

Evaluatie uur-gesprekken 2020

Meest besproken waren psychische problemen en stress, gevolgd door de verwachtingen van de patiënt en zelfmanagement van chronische ziekten. Daarnaast speelden de toegang tot zorg, problemen in relationele sfeer, de gezinssituatie en opvoeden ook een grote rol. Gebrek aan sociale participatie en een sociaal netwerk bleken ook een belangrijk onderwerp.

De voorbereiding van het uur-gesprek voor de huisarts varieerde van 15 minuten tot 4 uur of meerdere consulten vooraf. Gemiddeld genomen was de voorbereiding rond een uur.

De meerderheid van de gesprekken werd gehouden tussen de huisarts en de patiënt. In de andere gevallen was familie aanwezig (partners, kinderen, ouders) en anderen zoals: thuiszorg, Parnassia, politieagent, specialist/verpleegkundige, EVV-er, begeleider of maatschappelijk werker.

Geen gebruik gemaakt van een tolk, alleen in 1 geval.

De uitkomsten van de uur-gesprekken waren erg positief en hebben tot goede resultaten en veranderingen geleidt.

Evaluatie uur-gesprekken 2020

Belangrijkste winst was dat de patiënt een duidelijker inzicht en beter overzicht van zijn situatie/ziekte heeft gekregen. Er was tijd voor uitleg, waardoor de patiënt zorg door andere hulpverleners toelaat en het contact met deze externe zorgverleners ook meteen werd gemaakt. De patiënt voelde zich gehoord en daardoor ontstond een betere acceptatie van de situatie en werd het vertrouwen versterkt. Hierdoor konden er gezamenlijk oplossingen worden gevonden waartoe de patiënt bereid was deze te nemen, wat vooraf aan het uur-gesprek niet het geval was. Vaak waren patiënten opgelucht en tevreden na het uur-gesprek en hebben ze tot afname van consultaties geleidt. Vooral bij patiënten die te pas en te onpas een beroep deden op de huisarts en daardoor een erg hoge zorgconsumptie hadden.

In de meerderheid van de uur-gesprekken zijn er vervolgafspraken gemaakt. Dit waren vooral afspraken met de POH GGZ of met externe hulpverlening voor psychische zorg. Als er geen vervolgafspraak is gemaakt werd er afgesproken dat de patiënt zelf contact zou opnemen indien nodig.

Title

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen content of advertenties aan jouw interesses en profiel aan. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media. Lees hier meer over in onze Privacy- en cookieverklaring.

Oké