Tolkentelefoon

Huisartsen (ook niet-achterstandshuisartsen) in de regio Haaglanden kunnen gratis gebruik maken van telefonische tolkendiensten voor de achterstandspatiënt. Deze tolkendiensten worden aangeboden door Global Talk (vroeger: Tolk- en Vertaalcentrum Nederland, TVCN). Voor weinig gangbare talen en/of consulten die precies op tijd beginnen kan van tevoren een dienst gereserveerd worden.

 

Werkwijze tolkentelefoon

Voordat u de tolkentelefoon belt, is het belangrijk dat u weet in welke van de 2 categorieën uw patiënt valt:

  1. Uw patiënt heeft een zorgpas met een COA zorgnummer. U kunt gebruik maken van de Regeling Medische Zorg Asielzoekers, RMA, op https://www.rmasielzoekers.nl/home/vragen/tolk. De tolk is gratis voor de patiënt en voor de zorgverlener.
  2. Alle andere patiënten die onvoldoende Nederlands spreken.

Hieronder vindt u de procedure voor anderstalige patiënten die niet onder de RMA regeling vallen:

Procedure bij 2

Bel met Global Talk telefoonnummer 088 - 255 52 22; toets 1.

  1. U krijgt de vraag om uw klantcode in te toetsen. Toets de code met # (u vindt de code in het Overzicht Huisarts Ondersteuning 2022 dat per mail is toegezonden naar huisartsen in achterstandswijken). Huisartsen in niet-achterstandswijken kunnen de code opvragen door een e-mail te sturen naar: info@stichtingfha.nl. 
  2. U geeft op verzoek van de telefoniste de volgende informatie door:
    Voorletters en achternaam van de huisarts voor wie de tolkdienst wordt gevraagd. Postcode en huisnummer van praktijkadres.
  3. U wordt doorverbonden met een tolk.

Belangrijk:
Stichting FHA vergoedt de kosten van de tolkentelefoon voor alle huisartsen in Den Haag. Dit geldt uiteraard alleen voor patiënten die niet onder de RMA regeling vallen die de overheid vergoedt. Wilt u gebruik maken van het aanbod van Stichting FHA? Dat kan ALLEEN als u de genoemde klantcode doorgeeft. Op basis van de aanvragen met klantcode, stuurt Global Talk maandelijks een verzamelfactuur naar Stichting FHA. Geeft u geen code door? Dan stuurt Global Talk de factuur naar uw praktijk en kunt u hem niet declareren bij Stichting FHA.

Kijk Tip: Intsructievideo van Kennis Connectors Global Health (KCGH) over het gebruik van een tolk Help! Ik versta mijn patiënt niet. Hoe zet ik een tolk in? - YouTube Deze video laat de valkuilen zien van de inzet van een tolk en hoe een gesprek met een anderstalige patiënt en een tolk tot een goed einde gebracht kan worden. Hoe houd je als huisarts de regie over het gesprek en hoe kun je optimaal met de tolk samenwerken. 

Title

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen content of advertenties aan jouw interesses en profiel aan. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media. Lees hier meer over in onze Privacy- en cookieverklaring.

Oké