Huisartsen (ook niet-achterstandshuisartsen) in de regio Haaglanden kunnen gratis gebruik maken van telefonische tolkendiensten voor de achterstandspatiënt. Deze tolkendiensten worden aangeboden door Global Talk (vroeger: Tolk- en Vertaalcentrum Nederland, TVCN). Voor weinig gangbare talen en/of consulten die precies op tijd beginnen kan van tevoren een dienst gereserveerd worden.
Werkwijze tolkentelefoon
Voordat u de tolkentelefoon belt, is het belangrijk dat u weet in welke van de 2 categorieën uw patiënt valt:
Hieronder vindt u de procedure voor anderstalige patiënten die niet onder de RMA regeling vallen:
Procedure bij 2
Bel met Global Talk telefoonnummer 088 - 255 52 22; toets 1.
Belangrijk:
Stichting FHA vergoedt de kosten van de tolkentelefoon voor alle huisartsen in Den Haag. Dit geldt uiteraard alleen voor patiënten die niet onder de RMA regeling vallen die de overheid vergoedt. Wilt u gebruik maken van het aanbod van Stichting FHA? Dat kan ALLEEN als u de genoemde klantcode doorgeeft. Op basis van de aanvragen met klantcode, stuurt Global Talk maandelijks een verzamelfactuur naar Stichting FHA. Geeft u geen code door? Dan stuurt Global Talk de factuur naar uw praktijk en kunt u hem niet declareren bij Stichting FHA.
Kijk Tip: Instructievideo van Kennis Connectors Global Health (KCGH) over het gebruik van een tolk Help! Ik versta mijn patiënt niet. Hoe zet ik een tolk in? - YouTube Deze video laat de valkuilen zien van de inzet van een tolk en hoe een gesprek met een anderstalige patiënt en een tolk tot een goed einde gebracht kan worden. Hoe houd je als huisarts de regie over het gesprek en hoe kun je optimaal met de tolk samenwerken.