Patiëntgericht Communiceren (nascholing voor doktersassistenten)

Deze scholing is vol!

  • Data voorjaar 2023: Dinsdag 31 januari, 14 februari en dinsdag 16 mei 2023 (Terugkomdag), de scholing omvat in totaal drie dagdelen 
  • Tijd: 12:30 (inloop met lunch) start 13:00 – 17:00 uur
  • Locatie: Hadoks, President Kennedylaan 15, Den Haag, Jaap Burgerzaal (in kelder)
  • Doelgroep: Doktersassistenten
  • Aanmelden: stuur e-mail naar info@stichtingfha.nl
  • Aantal deelnemers: maximaal 8
  • Kosten: Gratis

In de afgelopen jaren (en versterkt door de Coronacrisis) is de werkdruk bij de doktersassistenten enorm gestegen. Het makkelijk binnen lopen van patiënten is niet meer mogelijk. Even tijd nemen voor patiënten die dat nodig hebben is lastig. Er wordt veel meer via de telefoon gecommuniceerd. Doktersassistenten krijgen patiënten aan de telefoon die te langdradig zijn, hun hulpvraag niet goed kunnen formuleren of doordat men de taal niet machtig is meer tijd vragen terwijl weer anderen allerlei zaken eisen. De huisartsen krijgen klachten van patiënten over hoe ze behandeld worden. De assistenten voelen zich niet altijd begrepen of voelen zich niet goed behandeld door de patiënten. Soms worden de assistenten ook overvallen door omstandigheden. Er is ook meer vermoeidheid. Reden genoeg om daarom aandacht te besteden aan de communicatie van de doktersassistenten.

Doelstelling:

  • Rust en betere sfeer achter de balie en aan de telefoon
  • Patiënten voelen zich gehoord als ze contact opnemen met de praktijk
  • Ondanks de drukte kan er geluisterd worden
  • Doktersassistenten voelen zich in alle omstandigheden toegerust om te luisteren naar de hulpvraag en deze samen te vatten, zonder dat de duur van het gesprek toeneemt. Ze begrijpen de patiënt en hun achtergrond beter
  • Doktersassistenten voelen zich veilig met elkaar te sparren over hun communicatie

Inhoud

In deze training worden handvatten en inzichten gegeven over hoe doktersassistenten anders en beter kunnen communiceren. De trainingsdagen zijn praktisch gericht. In de training zelf krijgen de deelnemers de gelegenheid om m.b.v. een simulatie eigen casussen te oefenen of uit te proberen. In de trainingsdagen wordt door middel van casuïstiek tevens aandacht besteed aan hoe je een patiënt herkent die laaggeletterd is of taalachterstand heeft en waar je rekening mee moet houden als de patiënt lage gezondheidsvaardigheden heeft.

De volgende elementen komen aan bod:

  • Niveaus van communiceren
  • Structuur van een gesprek
  • LSD ( luisteren, samenvatten en doorvragen)
  • Samenwerken/Feedback

De nascholing wordt verzorgd door Caroline van Veggel van Acting Now.

Title

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen content of advertenties aan jouw interesses en profiel aan. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media. Lees hier meer over in onze Privacy- en cookieverklaring.

Oké