Deze scholing is vol!
In de afgelopen jaren (en versterkt door de Coronacrisis) is de werkdruk bij de doktersassistenten enorm gestegen. Het makkelijk binnen lopen van patiënten is niet meer mogelijk. Even tijd nemen voor patiënten die dat nodig hebben is lastig. Er wordt veel meer via de telefoon gecommuniceerd. Doktersassistenten krijgen patiënten aan de telefoon die te langdradig zijn, hun hulpvraag niet goed kunnen formuleren of doordat men de taal niet machtig is meer tijd vragen terwijl weer anderen allerlei zaken eisen. De huisartsen krijgen klachten van patiënten over hoe ze behandeld worden. De assistenten voelen zich niet altijd begrepen of voelen zich niet goed behandeld door de patiënten. Soms worden de assistenten ook overvallen door omstandigheden. Er is ook meer vermoeidheid. Reden genoeg om daarom aandacht te besteden aan de communicatie van de doktersassistenten.
Doelstelling:
Inhoud
In deze training worden handvatten en inzichten gegeven over hoe doktersassistenten anders en beter kunnen communiceren. De trainingsdagen zijn praktisch gericht. In de training zelf krijgen de deelnemers de gelegenheid om m.b.v. een simulatie eigen casussen te oefenen of uit te proberen. In de trainingsdagen wordt door middel van casuïstiek tevens aandacht besteed aan hoe je een patiënt herkent die laaggeletterd is of taalachterstand heeft en waar je rekening mee moet houden als de patiënt lage gezondheidsvaardigheden heeft.
De volgende elementen komen aan bod:
De nascholing wordt verzorgd door Caroline van Veggel van Acting Now.