Patiëntbejegening

Onderstaande scholing van de LHV Academie kunnen huisartspraktijken in achterstandswijken in de regio Haaglanden in hun eigen praktijk laten uitvoeren. De kosten worden door Stichting FHA vergoed. Bent u van plan om de scholing te volgen, laat dit dan wel van tevoren aan ons weten via info@stichtingfha.nl. U ontvangt dan de bevestiging dat het FHA de kosten draagt. De kosten dienen door de huisartspraktijk te worden voorgeschoten. 

Omschrijving

De nascholing Patiëntbejegening is een vervolg op de nascholing Geen agressie in mijn praktijk. Het is ook mogelijk deze nascholing apart aan te vragen. De trainer neemt altijd vooraf contact op met één van de huisartsen om te bespreken welke leerwensen er zijn.

Na een beknopte review van de basiscursus volgen thema’s als gastvrijheid, management van verwachtingen en zelfkennis.

Voldoen aan verwachtingen van patiënten en toch bij jezelf blijven is een uitdaging. Het is mogelijk om misverstanden, escalaties en conflicten vroegtijdig om te buigen en om patronen in interacties te beïnvloeden.

Leerdoel

  • het herkennen van frustratie en intimidatie en hier goed op reageren
  • verwachtingen van patiënten pro-actief (her)kennen en hiermee rekening houden in contacten
  • patronen in communicatie herkennen en kunnen ombuigen
  • het kunnen voorkomen van ongewenste emoties bij jezelf
  • weten hoe verwerking werkt en het kunnen bieden van (collegiale) opvang
  • het in balans kunnen brengen van eigen kwaliteiten, uitdagingen en stijlen van conflicthantering

Inhoud

In de praktijk komen situaties voor waardoor de medewerker meer ontregeld raakt dan men wil of dan men terecht vindt. Om ongewenste emoties te voorkomen kan het helpen gericht te kijken naar wat de mening van de medewerker erover is. Na het meemaken van ingrijpende ervaringen volgt het verwerkingsproces. Hoe kan de medewerker daar rekening mee houden in het contact met patiënten en collega’s?

De nascholing Patiëntbejegening richt zich op het hele team binnen een huisartsenpraktijk. Zowel aan de balies als in de diverse spreek- en behandelkamers vinden contacten met patiënten plaats die soms efficiënter en effectiever kunnen. Daarnaast richt de training zich op de onderlinge samenwerking, waarbij ook functies zonder (veel) directe patiëntcontacten betrokken kunnen zijn.

Praktische informatie

  • Voor wie

    Aios, Doktersassistente, Hid(ha), POH-GGZ, Praktijkhouder, Praktijkmanager, Praktijkondersteuner, Waarnemer

  • Accreditatie

    5 punten

Programma

  • herkennen en effectief reageren op frustratie en intimidatie
  • aspecten van gastvrijheid
  • rationele effectiviteit: oefening met ongewenste emoties
  • verwerking na ingrijpende ervaringen en het bieden van ondersteuning daarbij 
  • oefeningen rond kernkwaliteiten en stijlen van conflicthantering

Trainer

Frank van As

Frank van As studeerde psychologie op het gebied van arbeid, organisatie en gezondheid en specialiseerde zich verder in (management)training, beoordelen, cultuurverandering, psychotrauma, RET, agressie, conflicthantering, onderhandelen, besluitvorming, teams, creativiteit en systematische denktechnieken. Hij werkte als trainer-adviseur voor de ArboUnie, NS Opleidingen, het Instituut voor Psychotrauma/ Schouten & Nelissen en Rijnconsult /Ordina. In 2000 startte hij met Aspectief Training & Ontwikkeling.

Title

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen content of advertenties aan jouw interesses en profiel aan. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media. Lees hier meer over in onze Privacy- en cookieverklaring.

Oké